:)

:)

Dakwah & Akademik No 1-Contohilah Hassan al-Banna

by 8:30 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim..

Bila para dai'e sering dibisikkan godaan syaitan,'Ah,xperlulah engkau teruskan jalan perjuangan Rasullullah..Jalan ini mengganggu akademik engkau..teruk pointer engkau bila sibuk sangat dengan usaha-usaha dakwah ni.Tinggalkan sahaja.Engkau akan lebih berjaya dalam pelajaran nanti.'

Nauzubillah...

-hayati kisah ini,mudah-mudahan ia menjadi penguat hati-hati kita-

Dalam kitab Ahdats Shana’at-Tarikh Imam Al Banna bercerita:
Di malam ujian itu beliau melakukan solat tahajjud seperti biasanya, dan memohon serta mengadu kepada Allah swt. Dalam do’anya beliau berkata: “Ya Allah! Sesungguhnya Engkau tahu betapa rindunya diriku kepada ilmu dan betapa cintaku kepada-Mu, tapi Engkau juga tahu betapa sibuknya diriku dalam mencari ma’isyah untuk mempertahankan hidup di kota ini, berilah jalan keluar bagiku”.

Beliau akhirnya tertidur malam itu dan bermimpi kedatangan seseorang yang membawa buku dan membuka-buka buku itu dan dia turut membuka dan membacanya. Ketika ujian tiba, ternyata apa yang dia baca dalam mimpi itulah yang diujikan esok harinya.
Beliau lulus dan mendapatkan nilai istimewa. Ini juga salah satu tanda bahawa beliau termasuk seorang yang Muhaddats, Mulham kebersihan kebersihan dan ketaqwaannya, insya Allah.
Beliau selanjutnya belajar di Darul ‘Ulum dengan lancar. Selain mencintai Al Qur’an dan As-Sunnah, beliau juga menyenangi syair-syair Arab. Setiap mendapatkan syair beliau mencatatnya hingga buku-bukunya tentang syair berlonggok.
Ketika ujian kelulusan dari Darul ‘Ulum, semasa ujian lisan, beliau bawa buku-buku itu. Salah satu dari dua orang penguji bertanya tentang apa yang dihafalnya dari syair-syair itu. Dia menjawab: “Semuanya aku hafal”. Yang satunya lagi bertanya: “Bait mana yang paling engkau senangi dari syair-syair itu? Al Banna mengatakan: “Bait Syair yang diucapkan oleh Thorfah bin Al ‘Abd, salah seorang penyair di zaman jahiliyyah.


إِذَا الْقَوْمُ قَالُوْا مَنْ فَتَى؟ خِلْتُ أَنَّنِيْ عُنِيْتُ فَلَمْ أَكْسَلْ وَلَمْ أَتَبَلَّدِ
Bila orang bertanya : “Siapa pemuda? Saya membayangkan akulah yang dimaksud, kerananya saya tidak bermalas-malas dan tidak membodohi diri.
Mendengar jawaban itu, pemeriksa mengatakan: “Wahai anakku, dengan demikian aku nyatakan engkau lulus dari Darul ‘Ulum, dan yang memiliki jawaban seperti ini hanya engkau dan ustadz Muhammad Abduh. Aku melihat bahawa engkau akan memiliki masa depan yang gemilang”.


MasyaALLAH, semoga menjadi inspirasi kpd kita semua. Dengan pengurusan masa, perancangan kerja dan tugas yg baik, semangat jihad utk menegakan Deen Islam, InsyAllah kejayaan milik bersama. Pemuda cemerlang diatas akhirnya memimpin satu orginasasi yg seumpama telah dilaksanakan oleh Rasululullah SAW dlm semua aspek, tarbiyah,dakwah, ukhuwwah, jihad dllnya sebagaimana Allah kehendaki. Dan pemuda ini mulakan kerja-kerja dakwah dan tarbiahnya seawal umur 14 dan akhirnya syahid diatas jalan yg murni.

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment