:)

:)

Monolog Aku dan Kamu

by 3:54 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim,



Keluhan terluah,
Bicara terasa kaku,
Saban malam di lewati,
Yang tersisa hanya penyesalan,

Kelam malam,
Jasad tetap di sini,
Kelam hilang,
Jasad terbujur kaku.

Sayup bisikan kokokan,
Semakin sayu bicara hati,
Helaian baru bermula kembali,
Tetapi pakaian hati,
Sama sekali lagi?

Ini kisah tentang hati. Ini kisah tentang nurani. Ini kisah tentang aku. Ini kisah tentang kamu.

Lidah kamu kata Allah cintaku. Otak aku mentafsirkan, Ya! Allah cintaku jua.

Hatiku bertanya buktikan cintaku itu. Nuranimu berseloka, cukup Allah di hatimu.

Siang menjelma, Malam bernyanyi sepi. Malam tiba, Siang merintih sayu.

Tangisan Siang dan Malam menyelubungi nuranimu dan hatiku.

Bicara cinta. Bicara sayang. Bicara kasih.
Tetapi peraduan menjadi kekasihmu,
Kehangatan kelambu menjadi pendampingmu,
Kekabu mendodoikan kamu dan aku.

Cintakah kamu? Cintakah aku?
Cintakah itu?

Apa itu cinta?
Boleh kamu katakan?
Boleh aku tafsirkan?
Siapa mampu katakan?

Jangan berani berdusta. Jangan pandai berjanji setia. Jangan mudah berkata pujangga.
Bila jasadmu keras. Jasadmu malas. Jasadmu terlena. 
Dari sujud padaNya.

Aku tanya kembali.
Yakinkah kamu dengan cintamu?
Pastikah aku dengan cintaku?


KATA YANG SEKADAR KATA TIADA BERMAKNA

Pesanan Imam Ghazali,

Waktu Itu Ialah Kehidupan

Wahai anakku yang tercinta,

Sebahagian daripada nasihat yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w. kepada umatnya ialah sabda  Baginda yang berbunyi:
 Adalah dikira sebagai tanda berpalingnya Allah Ta'ala daripada seseorang hamba apabila ia selalu mengerjakan perkara yang tidak berfaedah. Dan seandainya ada satu saat sahaja daripada umurnya yang telah digunakan pada barang yang bukan merupakan tujuan hidupnya (iaitu beribadah kepada Allah) maka layaklah bahawa akan panjang penyesalannya (pada hari kiamat nanti) dan siapa yang umurnya lebih daripada 40 tahun sedangkan kebaikannya masih belum dapat melebihi kejahatannya maka layaklah ia mempersiapkan dirinya untuk memasuki api neraka. Sebenarnya sekadar ini sudah cukup untuk menjadi nasihat kepada semua orang yang berilmu.


 





sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment