:)

:)

Berfikir & Menulis

by 11:10 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.Seronok dapat ilham baru lagi.Sebab apa?Sebab saya baru selesai membaca sebuah buku karya Zahiril Adzim-Bogel Menuju Tuhan.Tapi,jangan menilai buku itu dari luarannya.Kerana buku ini memberi sedikit  kepuasan buat saya dalam menilai  isu-isu sosial,politik,dan agama.
Dan apa yang paling penting,bila mana kita mampu memberi kebebasan kepada pemikiran kita.Kita mampu untuk interpretasi segala data yang berlegar-legar di sekeliling jasad ini.Tapi ingat,pemikiran itu jangan pernah lari dari landasan yang syariat sudah tetapkan.

Serius,menjadi satu kepuasan ,di saat  apa yang kita fikirkan,mampu untuk diterjemahkan dalam bentuk penulisan.

Saya tidak mahu,berkongsi lebih dalam entri kali ini.Sekadar ingin berkongsi,apa yang saya peroleh,dan insyaAllah akan saya amalkan.

Kerana apa?Kerana saya mahu terus berfikir.Hobi saya adalah  berfikir.Saya gembira bila saya mampu berfikir.

Fullstop.

Point pertama.
Walau di mana sahaja anda berada,pastikan PEN













dan  BUKU NOTA 
















sentiasa berada di sisi.

Kerana apa?

Untuk mencatat segala apa yang kamu fikir,lihat,rasa dan dengar.
Belajar untuk lebih peka terhadap keadaan sekeliling.Belajar untuk berfikir melalui pengamatan pancaindera kamu sendiri.Eyes maybe lies to you,but when it come to all of your sense is being used.It’s a bit impossible for you to be tricked.

Point Kedua.

Lihat segala benda di sekeliling kamu.Fikir selama 2 minit.Apa yang kamu boleh berfikir tentangnya.Dan catat.Menulis untuk berfikir,dan berfikir untuk menulis.

Point Ketiga.

Kenal pasti tujuan apa kamu hidup sekarang ini.Apa misi kamu yang paling penting.Hidup tanpa tujuan adalah satu perkara yang memeritkan.

Point Keempat.

Sentiasa jaga diri.
Jaga diri dari apa?

Fikirkan.

Kerana manusia sering mengatakan,take care,tapi sebenarnya,apa yang perlu di jaga diri ini?

A BIG QUESTION MARK FOR YOU.??????

------------------------------------------------------------------------
Kalam Pemilik hatiku,
Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaanNya. Dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur. 
(Surah As-Sajadah:9)




sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment