:)

:)

hijrah sebelum hijrah

by 11:48 PM 0 comments


Awal muharam adalah perayaan bagi umat Islam apabila masuknya tahun baru kalendar Hijrah. Di sebalik sambutan tersebut, ianya mengandungi satu peristiwa yang besar dalam sejarah Islam dan seterusnya merubah seluruh sistem peradaban dunia sehingga hari ini. Hijrah bermula ketika zaman Nabi Muhammad saw, apabila beliau diancam bunuh oleh kafir Quraish. Apabila mendapat arahan daripada Allah supaya beliau berhijrah ke Masinah bersama Abu Bakar,beliau menggantikan pemuda berani, Ali untuk menggantikan tempat tidur beliau. Pembunuh kafir Quraish telah terpedaya dengan taktik Nabi.

Dalam perjalanan, baginda ditemani oleh sahabat karib baginda, Abu Bakar. Sepanjang perjalanan, Abu Bakar yang menjadi pendengar setia, perawat duka nestapa, pembela dan pelindung Nabi.Sehinggalah ketika orang kafir berjaya menjejaki baginda dan Ab Bakar dalam satu gua, akhirnya mereka berjaya dilindungi Allah dengan mengaburi mata kafir Quraish. Akhirnya setelah menemui pelbagai ranau berduri sepanjang perjalanan hijrah ke Madinah, akhirnya baginda dan Abu Bakar disambut dengan suasana meriah dan syukur,kerana Nabi yang mulia ini selamat sampai ke tanah Yathrib yang akhirnya ditukar ke Madinah.

Ketibaan Nabi disambut dengan linangan air mata kesyukuran dan ketakjuban oleh penduduk Madinah, sehingga ramai orang berebut- rebut untuk menjadikan baginda tetamu kehormat bagi rumah mereka. Akhirnya, sahabat Ayub Al- Ansari berjaya mencuri perhatian dengan menjadi tuan rumah kepada Nabi yang mulia ini. Ayub merupakan sahabat yang berusaha menakluk Istanbul, akan tetapi tidak berjaya dan makamnya berada di Kota Istanbul hari ini.

Episod perjalanan Nabi dari Mekah ke Madinah ini merupakan catatan bersejarah peradaban dunia hari ini. Perjalanan beliau bukanlah perjalanan biasa, malah bukan juga perjalanan yang melarikan diri dari ancaman kafir di Mekah semata. Akan tetapi misi hijrah beliau ialah misi Ilahi yang membawa risalah kebenaran yang akhirnya menjadikan agama Islam terus berkembang,dan Islam menjadi peradaban manusia yang berjaya.


Perubahan sikap merupakan satu keperluan mendesak bagi kita hari ini. Dalam satu hadis Nabi pun diungkapkan bahawa beliau diutuskan untuk menyempurnakan akhlak. Tuntutan ini menjadi syarat utama jika mahu menjadikan kejayaan sesebuah peradaban dan kaum, dan paling kurang pun menjadikan kita seorang individu yang berjaya, iaitu terkandung dalam surah Ar’- Ra’d: 11 yang berbunyi,” Allah tidak akan mengubah setiap kaum itu jika mereka berubah diri mereka sendiri”.

بسم الله الرحمن الرحيم.......

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam..

Hijrah,,Muharam…hijrah merupan satu elemen penting sebagai titik tolak dalam perjalanan seorang dai’e.hijrah mengajar kita menilai kembali diri sendiri,menguji kemampuan ilmu yang dipinjamkan Allah,menginsafi keterbatasan diri dalam menghadapi dugaan dan cubaan dalam menelusuri perjalanan sebagai seorang khalifah,dai’e,dan hamba..kadang kala kita merasakan kita sudah mampu untuk menjadi seorang dai’e..berbekalkan sedikit ilmu yang dipinjamkan dan dikurniakan Allah disulami dengan semangat yang membara,semangat yang ingin melihat kembali keagungan Islam,semangat inginkan keindahan Islam mulai bertapak di hati setiap insan di muka bumi,.rindu akan saat di mana panji-panji Islam mampu berkibar megah di setiap penjuru muka bumi...Subhanallah..hebat sungguh keinginan dan permintaan hati kita...Masyaallah...namun,mampukah kita membimbing saudara-saudara kita seandainya kita masih tidak mampu untuk menjadi seorang dai’e kepada diri sendiri?setiap usaha itu bermula daripada diri sendiri..seandainya kita masih tidah mampu untuk menjadi dai’e kepada jiwa,rohani dan emosi kita..bagaimana kita mampu untuk menjadi dai’e kepada saudara-saudara yang memerlukan santapan rohani yang mereka cukup nanti-nantikan..santapan yang mampu menyuluh jalan mereka yang saban hari mulai dihujani dengan kegelapan malam...buat para dai’e,ingatlah bahawa untuk mengenali insan dikelilingmu,kenalilah dahulu siapa kamu..tanyalah kepada dirimu..SIAPA AKU?SIAPA AKU.?.SIAPA AKU..?..untuk menjalankan usaha dakwahmu,berdakwah lah kepada hatimu yang masih tercari-cari sinar keimanan...kuatkanlah hatimu dengan kalimah tauhid..berikanlah kebergantunganmu yang tinggi kepada Allah...Yakinlah seandainya kau mampu mentarbiyahkan dirimu,kau sudah membuka jalan yang cukup luas bagi jalanmu yang sebenar sebagai seorang DAI’E....kerana tanpa kekuatan ketaqwaan.andai kau dihujani tusukan demi tusukan sang iblis,syaitan,munafiqin dan al-kafirun..mudahlah bagi mereka menggoyahkan imanmu....

Wahai ikhwan dan akhawat yang rindu akan manisnya JIHAD FISABILILLAH...


Dakwah ini lahirnya dari rasa cinta
Turun terus dari cinta Allah yang tak terhitung luasnya

Kemudian dari depaan cinta Rasul

Yang fikirnya tidak habis tentang keadaan ummahnya

Menitik air matanya, menitis darahnya

tidak pernah mintanya untuk dibendung


Maka kita selaku para daie

Pada ketika ini

Mewarisi cinta ini

Menerima pemberiaan ini

Mengalas tanggungjawab ini


Sebabnya cinta itu saling berkaitan

Bahagianya kita, tidak pernah rasa enak kalau hanya dinikmati sendiri

Maka datangnya para mad'u daripada insan-insan yang kita sayangi
Kerananya, kita sendiri inginkan mereka faham apa yang kita faham

Berfikir pun serupa, menangis dan ketawa pun sama sebabnya

Alangkah indahnya kalau dapat berlari dalam medan juang yang sama

Bukankah cinta dengan cinta itu saling menguatkan?


Kemudiannya, dari situ kita lihat fajar kekuatan

Pada para daie yang tak kenal erti penat lelah

Tidak pernah henti akalnya terus berfikir

Tidak pernah henti langkahnya terus melangkah


Tapi apa mereka fikir murabbi ini senyum sentiasa?

Pada cinta terselit cemburu

Maka disebalik gembiranya

Hatinya penuh rasa sakit

Jiwa penuh rasa derita


Terpaksa berkongsi kasih

Dipaksa berebut sayang

Dengan cinta dunia

Dengan kesibukan

Dengan main-main mad'unya


Lebih kecewa

Dai'e ini tidak punya utamanya

dia bukan kekasih mad'unya

dia bukan sahabat paling rapatnya

dia bukan kawan seronoknya


Bila tangan bertepuk tidak disambut

Maka di situlah hatinya menangis

Usahkan hendak bercakap

Bertemu pun umpama menunggu hujan sepanjang kemarau


Sungguh, terbit risau pada masa

dalam usaha mendidik menuntut masa

sedangkan masa itu tidak pernah baik dengan kita

perlu banyak masa lagi untuk mengenali

perlu banyak masa lagi untuk mempercayai


tiba-tiba sahaja kita telah terlambat

dan perlu banyak masa lagi untuk perbaiki semula


Kembali para daie pada Ilahi

pemilik cinta hakiki

Doa-doa yang tidak terhenti

Kerana hidayahi hanya Dia yang miliki

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment