:)

:)

Life is not as we planned

by 9:09 PM 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim

Jiwa semakin teruji oleh Khaliq. Aku teringat sebuah kata-kata " We must be willing to let go the life that we have planned, so as to have the life that is waiting for you "

Hidup bukan seperti yang kita lakarkan. Tetapi hidup adalah apa yang telah Allah lakarkan untuk kita. Tidak adilkah Tuhan? Dia telah menetapkan segalanya untuk manusia. Lalu apa fungsi kita mampu untuk berfikir dan melakar sejarah sendiri? 

Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 30
" Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu mengetahuinya"

Bertahanlah,bersabarlah wahai jiwa.

Allah berfirman dalam surah al-fajr ayat 27
"Hai jiwa-jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan penuh keredhaan"

Langkah semakin payah, onak duri perjalanan semakin terasa

Lalu, aku cuba mencari erti sebuah kekuatan.

Kekuatan bukanlah pada fizikal manusia, tetapi akal dan semangat yang padu dan utuh. Rapuhnya kekuatan ini, terdamparlah aku dalam pulau amanah.

Siapa bilang amanah itu indah? Siapa bilang kepercayaan itu suatu kebanggaan?

Hakikatnya, kepercayaan dan amanah itu suatu penyeksaan buat jiwa yang rapuh keimanannya pada Tuhan Yang Esa.

Allah berfirman dalam surah Al-Qashash ayat 26,
"Sesungguhnya orang yang layak untuk kamu melantiknya (menjadi pemimpin) adalah orang yang kuat lagi amanah"


Dan, pada siapa lagi harus ku mengadu domba? Jika bukan padaNya.
Semakin tinggi aku dimata manusia, semakin utuh jeriji penjara kalbu.
Semakin aku dikenali manusia, semakin aku mengenal siapa aku.
Semakin banyak masaku dilewati, semakin aku yakin- aku hanya ada Robbi.

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment