:)

:)

Hargai Detik Itu

by 10:20 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim...





Rasulullah SAW lagi yang bermaksud:
"Sesungguhnya syaitan itu adalah serigala kepada manusia, samalah seperti serigala kepada kambing, ia akan memakan kambing yang jauh terpencil daripada kumpulannya, maka berhati-hatilah kamu dan hendaklah kamu sentiasa bersama-sama dengan jemaah dan orang ramai".(Hadis riwayat Ahmad) 



Alkisah,beberapa bulan dahulu,sang kambing yang dahulunya kesepian jua keseorangan di sepanjang perjalanan hidupnya dengan takdir Allah,ia telah menemukan segerombolan kambing yang turut sama ingin mencari bekalan rumput buat simpanan makanannya.


Betapa gembiranya hati sang kambing di saat ia bisa menemukan teman yang menjadi tempat ia bermanja,bergembira,bersedih jua teman yang mampu menguatkan dirinya di saat hatinya gundah gulana.


Pernah suatu ketika,ia berasa hampa.Seolah-olah dirinya hampir putus harapan terhadap hidup.Ia mula hidup sendiri dengan mengasingkan dirinya daripada teman-teman sejatinya.Ia mula mendiamkan diri,ia meragut rumput sendirian,ia juga tidur bersendirian.


Suatu saat,datang seekor temannya,
"Wahai sahabatku,aku lihat engkau seolah-olah menjauhkan diri dariku,dari kami semua.Mengapakah wahai sahabat kesayanganku?Adakah kami telah melukakan hatimu?Maafkan aku seandainya aku telah mengguriskan hatimu"


Sang kambing itu menjawab,
"Tidak,wahai sahabatku yang tercinta,Bahkan akulah yang bersalah dalam hal ini.Kamu langsung tidak melakukan sebarang kesalahan padaku.Sebenarnya aku merasakan diriku tiada arah tujuan.Aku cemburu melihat kesungguhan kalian dalam mencari makanan buat keluarga kalian kerana Allah.Aku cemburu sekali kerana setiap kali kalian meragut rumput,kalimah Allah meniti di bibir kalian.Sungguh tidak pernah aku melakukan hal yang sedemikian.Aku jadi malu bahkan cemburu.Lantaran itu,aku menjauhkan diri dari kalian.Kerana aku merasakan aku tidak layak bersama kalian."



Pantas temannya berbicara,
"Subhanallah,mengapa kamu berbicara sedemikian.Kita ini sama sahaja.Dahulu,aku juga seperti kamu.Hidupku tidak terurus,ingat kepada Allah juga jarang.Namun,adakah kamu tahu apa yang menguatkan aku?Sahabat-sahabat aku lah yang menguatkan aku.Mereka memimpin tanganku,mengatur langkahku.Agar segala yang aku lakukan di dunia ini,samada makan,tidur jua berbicara semuanya kerana Allah.Jangan pernah walau sedetik pun kamu cuba memisahkan diri dari gerombolan ini,sahabatku.Kerana kamu bukan sahaja menjalani hidup bersendirian,bahkan jika kamu berasa lemah,kamu tiada sahabat untuk sama-sama menguatkan dirimu.Istighfarlah sahabatku.Ingatlah dahulu,Rasulullah s.a.w juga memerlukan sahabat dalam perjuangan baginda"


Sang kambing mulai berasa sedih dengan ungkapan temannya,air matanya mulai menitis,
"Maafkan aku wahai sahabatku.Terima kasih kerana memegang tanganku di saat aku mulai futur.Bantu aku ya sahabat.Bantu aku agar hidupku ini segalanya yang aku lakukan hanya kerana Pencipta kita Allah s.w.t"


------------------------------------End of The Story------------------------------------------


Namun kini,sang kambing itu mulai berjauhan dengan sahabat-sahabatnya.Dan ia merasakan bahawa semakin lama ia berjauhan,semakin lemah dirinya.Hanya Allah sebagai pengaduannya.Sungguh, dia sangat merindukan hidup berkelana bersama-sama sahabatnya yang tulus berjuang mencari rezeki yang diredhai Allah.Itulah mereka,Sahabat yang mulai mengajar ia tentang erti hidup.


Benarlah bait-bait lagu Tanpa Agama dendangan Hijjaz,


Tanpa agama manusia binasa
Tanpa ilmu manusia buta
Tanpa iman manusia sengsara

Tanpa ukhuwah manusia terseksa
Ada agama datangnya pelita
Ada ilmu datangnya harta
Ada harta datangnya derma


Ada ukhuwah datangnya saudara


Wajiblah kamu bersama-sama dengan jemaah dan berwaspadalah kamu terhadap perpecahan".(Hadis riwayat at-Tirmizi) 

-sufiyyimraah-

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment