:)

:)

Kedamaian Hening Pagi

by 7:39 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim..


Alhamdulillah,lama rasanya tidak berkongsi pandangan,pengalaman dan titipan di kebun hikmah ini.
InsyaAllah,dengan izinNya,kita mulakan dengan selawat ke atas Rasulullah s.a.w.
Allahumma solli a'la sayyidina muhammad.




Ketenangan itu suatu nikmat yang sungguh tidak terperi.Ianya nikmat yang terindah buat seorang hamba.Disaat dihujani dugaan,Dia titipkan rasa tenang,rasa damai.Subhanallah.Sungguh indah!
Bila hati resah lantaran nikmat dunia yang kadang-kala tidak diizinkan untuk memiliknya,Dia datang,menyalurkan suatu tenaga yang cukup hebat.Itulah ketenangan.


Bila lihat insan lain mendapat nikmat,hati mula bergoncang.Adakah itu cemburu?Hati rasa panas,membara,mahu sentiasa menang,tidak mahu mengalah,dia sahaja yang betul.Pernah alami hakikat ini?
Jika ya,itulah sifat ammarah,sifat syaitan yang sentiasa mahu memecah belahkan umat Muhammad.


Bagaimana mahu menempisnya?
Caranya adalah kita semakin taqorrub kepada Dia.Dekatkan diri padaNya,sehinggakan pada suatu tahap,kita akan merasakan hanya Dialah hidup ini.Ketenangan bersamaNya tidak sama dengan ketenangan bersama dengan manusia.Ketenangan itu didasari dengan zikrullah.Bukan sekadar bibir yang bergetar,tetapi hati juga bergetar tika menyebut nama Allah.Zikrullah itu tidak akan berkesan jika hanya dilafazkan tetapi tidak dihayati.



Bila hati sudah dimiliki Allah,dambaan cinta terhadap manusia semakin pudar.Bukan menyalahi fitrah,tetapi dia sedar cinta agungnya adalah Allah.Cinta manusia tanpa cinta yang ditunjuki Allah,hanya akan menjauhkan hatinya daripada cinya agung,Allahu Rahman..


Hati yang terang benderang seperti ini dimiliki oleh para 'ariffin, muqarrabin dan shalihin. Hati mereka tampak dan kenal betul sifat-sifat keagungan Allah. Sebab itu mereka dapat benar-benar menghambakan diri kepada Allah Swt. Sebaliknya manusia yang hatinya gelap (buta) tidak melihat dan tidak kenal Allah. Ini juga di firmankan oleh Allah Swt. :
"Adakah orang yang mengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itu benar sama dengan orang yang buta? Hanyalah orang yang berakal saja yang dapat mengambil pelajaran" (QS. Ar-Raa'd:19)



--------------------------------------------------------------------------------
Kalam pujangga hatiku,Rasulullah s.a.w


Seorang lelaki pernah datang kepada Rasulullah saw seraya melaporkan kekerasan hatinya, maka beliau menasihatinya: ‘Usaplah kepala anak yatim dan berilah makanan kepada orang miskin’ ” (HR. Ahmad).

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment