:)

:)

Ayuh Sucikan Hati

by 6:54 AM 0 comments

 karya seterusnya...


Bismillahirrahmanirrahim...


Dari Abu Ishak, yakni Sa'ad bin Abu Waqqash, yakni Malik bin Uhaib bin AbduManaf bin Zuhrah bin Kilab bin Murrah bin Ka'ab bin Luai al-Qurasyi az-Zuhri r.a., iaitu salah satu dari sepuluh orang yang diberi kesaksian akan memperoleh syurga radhiallahu'anhum, katanya:Rasulullah s.a.w. datang padaku untuk menjengukku pada tahun haji wada' - yaknihaji Rasulullah s.a.w. yang terakhir - kerana kesakitan yangmenimpa diriku, lalu saya berkata: "Ya Rasulullah, sesungguhnya kesakitanku ini telahmencapai sebagaimana keadaan yang Tuan(Rasulullah) ketahui, sedang saya adalah seorang yangberharta dan tiada yang mewarisi hartaku ini melainkan seorang puteriku saja, ,Maka apakah dibenarkan sekiranya saya bersedekah dengan dua pertiga hartaku?" Beliaumenjawab: "Tidak dibenarkan." Saya berkata pula: "Separuh hartaku ya Rasulullah?" Beliaubersabda: "Tidak dibenarkan juga." Saya berkata lagi: "Sepertiga, bagaimana ya Rasulullah?"Beliau lalu bersabda: "Ya, sepertiga boleh dan sepertiga itu sudah banyak atau sudah besarjumlahnya. Sesungguhnya jikalau engkau meninggalkan para ahli warismu dalam keadaankaya-kaya, maka itu adalah lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka dalamkeadaan miskin meminta-minta pada orang banyak. Sesungguhnya tiada sesuatu nafkahyang engkau berikan dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, melainkan engkaupasti akan diberi pahalanya, sekalipun sesuatu yang engkau berikan untuk makananisterimu." Abu Ishak meneruskan uraiannya: Saya berkata lagi: "Apakah saya ditinggalkan - diMakkah - setelah kepulangan sahabat-sahabatku itu?" Beliau menjawab: "Sesungguhnyaengkau itu tiada ditinggalkan, kemudian engkau melakukan suatu amalan yang engkaumaksudkan untuk mendapatkan keredhaan Allah, malahan bertambahdarjat dan keluhurannya. Barangkali sekalipun engkau ditinggalkan - kerana usia masihpanjang lagi -, tetapi nantinya akan ada beberapa kaum yang dapat memperolehkemanfaatan dari hidupmu itu - yakni sesama kaum Muslimin, baik manfaat duniawiyahatau ukhrawiyah - dan akan ada kaum lain-lainnya yang memperoleh bahaya dengan sebabmasih hidupmu tadi - yakni kaum kafir, sebab menurut riwayat Abu Ishak ini tetap hidupsampai dibebaskannya Iraq dan lain-lainnya, lalu diangkat sebagai gabenor di situ danmenjalankan hak dan keadilan.Ya Allah, sempurnakanlah pahala untuk sahabat-sahabatku dalam hijrah mereka itudan janganlah engkau balikkan mereka pada tumit-tumitnya - yakni menjadi murtad kembalisepeninggalnya nanti.Tetapi yang miskin - rugi - itu ialah Sa'ad bin Khaulah.”Rasulullah s.a.w. merasa sangat kasihan padanya sebab matinya di Makkah.(Muttafaqun 'alaih)


------------------------------------------------------------------------------------------
Kalam pemilik hatiku,


"Dan barang siapa berpaling daripada mengingati-Ku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunnya pada hari kiamat dalam keadaan buta." (Surah Taha, ayat 124)

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment