:)

:)

Kekuatan Itu Harus Dicari

by 9:48 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim..


Syukur Alhamdulillah,Allahumma Solli A'la Sayyidina Muhammad.


Meskipun jarak membatasi,meskipun mata tidak bertentang mata,namun jalinan hati yang bertaut dan dipertemukan keranaNya,mampu membasahi hati dengan kuntuman bait-bait ilmuNya.


Hati manusia ini mudah berbolak-balik,mudah berubah,mudah diperdaya.Namun,kekuatan yang diperlukan haruslah di cari.Carilah,dampingilah insan-insan yang hatinya dekat dengan Allah.Hadirnya meredupkan hatimu,hadirnya menenangkan kegelisahan dirimu,hadirnya menunjuki dirimu jalan yang menuju kepada kehidupan abadi yang disuluhi cahaya Illahi.


Jangan pernah jauh dari sahabat.


Sedangkan Rasulullah juga sentiasa didampingi oleh sahabat-sahabat untuk sama-sama menguatkan di jalan perjuangan.Apatah lagi kita,ummatnya yang semakin hebat dihimpit pergolakan peperangan yang tidak pernah berhenti walau sesaat.


Jangan pernah jemu dengan Kalamullah


Putarkanlah melodi-melodi indah Kalamullah di cuping telingamu.Biarlah melodi ini yang sentiasa bergema di corong-corong pendengaranmu.Gantikanlah ia dengan melodi indah yang kau sangka sebagai penenang diri dikala kesepian.Ayat Al-Quran adalah sebaik-baik syifa'.Rasailah ayatNya mengalir deras didalam saraf-saraf tubuhmu,ibarat mengalirnya air yang deras di Sungai Nil.


Jangan pernah jemu mencari Ilmu


Matinya hati adalah apabila matinya ilmu didalam diri.Hidupnya hati adalah apabila ianya disuluhi dengan cahaya keberkatan ilmu pinjaman Allah.Jangan pernah berhenti mencari mutiara ilmu di dasar bumi ini.Pelajarilah ilmu ukhrawi,duniawi,untuk bekalanmu di saat kesukaran nanti.Jalan yang bakal kita hadapi adalah jalan yang tidak diketahui hakikatnya.Mungkin ianya jalan yang geap dan mungkin juga ianya jalan yang terang.Beruntunglah kamu seandainya jalan itu sentiasa diterangi dengan cahaya.Namun bagaimana jika ujianNya memberikanmu dengan jalan yang gelap-gelita?Di manakah harus kau cari cahaya buat perjalanan dirimu sekiranya ilmuNya sudah kau tidak peduli.


Belajarlah!Jangan pernah penat menuntu ilmu.Belajarlah demi Tuhanmu.Belajarlah deni kemanisan ilmu itu.Janganlah kau belajar kerana harta dan pangkat.Kerana kelelahan yang pasti kau peroleh.Ilmu itu hanya mampu dirasai kemanisannya buat manusia yang ikhlas mencariNya.


"Ikhlas itu ibarat semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam pada malam yang gelap"


Belajarlah!Timbalah ilmu sebanyak kamu mendambakan air yang banyak di saat kemarau panjang.Belajarlah selagi hayatmu masih ada.Belajarlah demi kebangkitan umat Islam.Kebangkitan Islam itu disinari dengan ilmuan-ilmuan,ulama-ulama yang gigih mengejar ilmu Allah.




Kekuatan itu tidak akan datang tanpa pengorbanan si hamba.Sabarlah dalam menggapai kesenangan di akhirat sana.


-------------------------------------------------------------------------------------------
Kalam pujangga hatiku Rasulullah s.a.w



Dari Abdullah bin Mas’ud r.a : Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa berdusta atas namaku dengan sengaja, hendaklah dia mengambil tempatnya di neraka.”
(MUTAWATIR)

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment