:)

:)

Disaat tanganku menggapainya..

by 10:10 PM 0 comments
Sorotan mataku ke arah susunan indah sang penyimpan rahsia,penyimpan ilmu yang sarat maksudnya..Meskipun detikan masa terus berlalu,namun rahsia itu masih kekal rahsia...Terus dengusan hatiku berbicara,kapankah waktunya,ia akan menjadi kamar hatiku..Bukan sekadar perhiasan indah yang menghiasi ruangan di sudut itu..


"Ingatlah! Sesungguhnya di dalam jasad terdapat segumpal daging.Jika ia baik,maka seluruh jasad menjdai baik.Jika ia rosak,maka seluruh jasad menjadi rosak.Ingatlah! Ia adalah hati" ( HR.Bukhari)


Dalam bahasa arab,hati ( Al-Qalb) adalah sesuatu yang berbolak balik (alladzi yataqallab),kadang naik,kadang turun,kadang lurus,kadang sesat.Namun demikin,selalu ada pintu taubat bagi mereka yang lengah,lalai,terpedaya dan sesat.Selalu ada jalan terang benderang (nur) sesudah jalan kegelapan (zulumat).Tidak ada sesat dan kafir abadi.Kerana rahmat Allah mendahului azab-Nya,dan samudera ampunan-Nya seluas dunia dan akhirat.Tinggal bagaimana kita mendatangi pintu-pintuNya..


MasyaAllah..indah ringkasan di belakang kulit buku ini..Kuatkanlah aku,berikanlah kelapangan untukku menghayatinya,Ya Allah...


Kitab TARBIYYAH RUHIYYAH karangan SAID HAWWA..



  • satu siri penyucian diri (Tazkiyatun Nafs)
  • kajian pendidikan hati dengan pendekatan kompressif berdasarkan al-Quran dan hadis
  • rujuk penyucian hati dan jiwa
  • menjadi inspirasi bagi TOKOH PEJUANG dan AKTIVIS ISLAM


Indahnya menjadi PENCINTA ilmuNya

sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment