:)

:)

Little Caliph My Dream

by 2:17 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim,

Apa itu Little Caliph?

The Little Caliphs Program (TLCP) is an Islamic-English-Creative pre-school program that helps pre-school children to realize their best spiritual, cognitive, socio-emotional and physical potential.


The Curriculum Mission
“Our mission is to instill the LOVE of Islam and knowledge to young children”

    Subjects and Modules


 Hafazan
 Iqra'
 Islamic Studies
Islamic Mannerism
English Language
Bahasa Malaysia
Mathematics
Science
Art and Craft
Practical Life
Physical Education
Computer Appreciation

------------------------------------------------------

Pertama kali membaca mengenai Little Caliph, hati terus tertarik. Inilah yang saya cari! Seorang sahabat mengatakan dia sudah mengisi borang untuk seminar Little Caliph, maka tanpa membuang masa saya terus menuju ke lappy dan menghantar email kepada Little Caliph.


Alhamdulillah.Hanya itu kalimah yang mampu dituturkan di saat mendapat email dalam inbox gmail.
Seminar untuk Little Caliph. Saya berjaya untuk menjadi salah seorang tetamu mereka untuk pencerahan terhadap apa itu Little Caliph. Impian yang pernah dilakar suatu ketika dahulu seakan bersinar kembali. Allah Maha Mengetahui. Syukur yang tidak terhingga kerana saya dimaklumkan bahawa dalam satu sesi hanya 17 peserta yang diterima untuk mengikuti seminar ini,

Sebelum mengikuti seminar ini, saya menerima email yang bertanya mengapa saya ingin menyertai seminar Little Caliph. 

Lantas saya menyatakan;


Three main reasons WHY do I want to open kindergarten: 
1) Awwaluddin Ma'rifatullah
2) I want to use my media knowledge to help Muslim kids know the right way to use technologies in their life.
3) I want to change the pattern of our society lifestyle  from their childhood. Let the kids know, how to be a better Muslim in this modern age.




Setibanya di lokasi seminar, saya agak terkejut. Kerana rata-rata peserta seminar adalah pasangan suami isteri. Terasa bahagia apabila masing-masing sibuk merencana untuk membina pusat tarbiyah anak-anak. Bahagia si isteri mendapat sokongan suami, dan suami sanggup meletak jawatan semata-mata ingin membantu isteri. Benarlah keluarga yang bahagia adalah keluarga yang terbina atas paksi agama. Keluarga yang mahu melahirkan anak-anak yang jiwanya mengenal siapa Tuhan. Jiwa yang mencari kehidupan abadi.

Saya menjadi terkesima apabila di tanya bila mahu membuka kindergarten sendiri? Kerana rata-rata daripada peserta merancang untuk membuka Litte Caliph dalam masa yang terdekat. Saya hanya mampu tersenyum. Keadaan belum mengizinkan. Cuma kalau mengikut perancangan, mungkin dalam 5 tahun lagi. 

Sungguhpun hanya tiga jam mengikuti seminar tersebut, banyak pengisian jiwa ini peroleh.

Mendidik anak itu tidak mudah kerana anak adalah harta yang paling bernilai. Anak-anak seawal usia 4 tahun sangat mudah untuk menerima apa jua bentuk pembelajaran. Jikalau kita yang belajar agama, yang mengaku pejuang agama tidak berpartisipasi dalam pentarbiyahan anak-anak, bukankah itu suatu hal yang merugikan?

Semakin jauh kaki ini melangkah semakin saya sedar banyak lagi pintu dunia ini yang belum saya terokai. Masih banyak keindahan yang Allah sembunyikan. Moga Allah permudahkan segalanya.  


----------------------
Jikalau bukan takdir memiliki kesempatan untuk menyentuh zuriat sendiri, sekurang-kurangnya berkesempatan untuk merasai kemanisan mentarbiyah jiwa anak-anak kecil itu.


sufiyy imra'ah

Developer

Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Curabitur blandit tempus porttitor. Vivamus sagittis lacus vel augue laoreet rutrum faucibus dolor auctor.

0 comments:

Post a Comment